הוראה היא למעשה הפעולה של הקניית ידיעות והשכלה, הוראה ניתן לבצע בדרכים שונות ובשיטות הוראה שונות. חינוך לעומת זאת הוא הנושא שעוסק בהקניית הרגלים, דרכי חשיבה ודרכי התנהגות. באמצעות חינוך מטמיעים באדם ערכים ומעצבים את תודעתו. המחנך משתמש בעיקרון שכל מה שמתרחש בעולמו של האדם משפיע על תודעתו וכך באופן מכוון מציג או יוצר מציאות שתכוון את תודעת האדם בהתאם למטרת המחנך.
מנגנוני החינוך וההוראה הם אלה שמעצבים את האישיות של האנשים והם חלק מרכזי וחשוב בתרבות. התחום מתפתח ונבנה בהתאם לצורכי החברה. מי שבוחר להוביל ולבנות את דור העתיד ולמעשה להשפיע באופן ישיר על התרבות ועל כל תחומי החיים הם המחנכים והמורים.
מטרת החינוך ברוב מוסדות החינוך הממוסדים הוא להתאים את האדם לחיים בחברה, לתת לו את הידע והכישורים הנחוצים לחיים ולתפקוד בחברה הכללית.
חינוך והוראה – תחומי אחריות
תכנון התהליך החינוכי – מדי ערב חונך מתכנן תכנית חינוכית למחר.
גישה פסיכולוגית לחניכים – כל חונך הוא פסיכולוג וחשוב מאוד שיבין את הסיבות להתנהגות כזאת או אחרת של חניכיו
שליטה בתחומי ידע שונים – חונך צריך לדעת לענות על שאלות שעשויות לעלות לתימדיו או לדעת איפה לחפש תשובות
מציאת שפה משותפת – חונך הוא חבר טוב שיכול לייעץ ולכוון
פעילות מדעית
מסלולי לימוד
ניתן ללמוד לתעודה בהוראה, מסלול זה נקרא מסלול חוץ אקדמאי הם כוללים לימודי תעודה בהוראה, לימודי הוראה או לימודים להכשרת מורים, מסלול זה אורך 3 שנים ובסיום הלימודים זכאי התלמיד לתעודת הוראה.
לימודי תעודה אקדמאים לתואר ראשון בחינוך הכוללים תעודת הוראה, תואר שני בחינוך ותעודת הוראה, שילוב בין תואר בחינוך לתואר בנושא אחר הכוללים תעודת הוראה .
רישיון הוראה/רישיון לעיסוק בהוראה
כדי לקבל רישיון לעסוק בהוראה במערכת החינוך בישראל יש לעמוד במספר קריטריונים:
1. התמחות של שנה אחת עם עמידה בכל חובות סדנת ההתמחות.
2. תעודות על השכלה: תעודת הוראה ותעודה על תואר אקדמי.